Z końcem lata, 9 września 2023 o godz. 10.00 ruszamy z kolejną edycją kursu żeglarskiego. Cena kursu to 1490 zł. (dla członków OPTY oraz osób, które są najbliższą rodziną członków Klubu cena kursu wynosi 1290 zł). Aby skutecznie zarejestrować się na szkolenie należy wypełnić elektroniczny formularz:
https://forms.gle/Fpa8zsJuTYiEkJv78
oraz wpłacić zaliczkę w wysokości 500 zł na konto Yacht Club OPTY
nr konta: 32 1240 4315 1111 0010 6281 6767 (w tytule proszę wpisać: ZJ-W23)
Dodatkowe informacje na temat szkolenia można uzyskać dzwoniąc pod numer:
607 631 786 (szef wyszkolenia Marek Stec- preferowany kontakt po godz. 15.30) oraz na stronie http://kurs.ycopty.pl
Żeglarz jachtowy to podstawowy patent żeglarski. Zajęcia odbywają się w weekendy na terenie Yacht Club OPTY. W momencie przystępowania do egzaminu na ten stopień trzeba mieć ukończone 14 lat. Kurs obejmuje wszystko co jest niezbędne, by absolwent kursu miał wystarczającą wiedzę praktyczną i teoretyczną umożliwiającą mu samodzielne prowadzenie jachtów żaglowych na śródlądowych drogach wodnych i w morskiej żegludze plażowej – w ramach posiadanych uprawnień.
Informacje o kursie:
Uprawnienia żeglarza jachtowego nadawane w trybie określonym w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej upoważniają do prowadzenia jachtów żaglowych:
- po wodach śródlądowych (wszystkich wodach śródlądowych i wszystkich jachtów);
- o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z aktualnym systemem szkoleniowym Polskiego Związku Żeglarskiego i obejmuje zarówno część teoretyczną jak i praktyczną w łącznym wymiarze 100 godzin.
Wiedza teoretyczna:
1. Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze:
a) rodzaje jachtów
śródlądowych, podział ze względu na budowę i eksploatację,
b) kategoria projektowa jachtu i warunki eksploatacji,
c) nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
d) małe statki, instrukcja dla właściciela – PN-EN ISO 10240 (zobacz
komentarz),
e) zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
f) wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze,
przeciwpożarowe, medyczne,
g) zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
2. Teoria żeglowania:
a) wiatr rzeczywisty i
pozorny,
b) kursy jachtu względem wiatru,
c) siły działające na jacht,
d) zawietrzność i nawietrzność jachtu,
e) współpraca żagli,
f) działanie miecza i steru,
g) stateczność i pływalność jachtu.
3. Przepisy:
a) wybrane przepisy
żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi
jachtowej: wybrane definicje, prawo drogi, sygnały wzrokowe i dźwiękowe
statków, sygnały wzywania pomocy, znaki żeglugowe, ogólne przepisy
bezpieczeństwa, wypadki i awarie – zasady postępowania, przepisy lokalne,
b) elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich w tym
przepisy portowe,
c) etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie,
d) podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.
4. Locja:
a) oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego:
– informacje o korycie
rzeki,
– żegluga na rzece,
– oznakowanie szlaku,
– elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz,
b) elementarne wiadomości o oznakowaniu wód morskich:
– oznakowanie nawigacyjne wód morskich (system IALA).
5. Ratownictwo:
a) bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
– osobiste środki
wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
– inne środki bezpieczeństwa na jachcie śródlądowym,
– żegluga w trudnych warunkach pogodowych, przygotowanie jachtu i załogi,
– zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
– wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
– podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na
jachcie,
– zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.
b) podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
– Morska Służba
Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
– ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa
morskiego,
– sygnałowe środki ratownicze.
6. Meteorologia:
a) podstawowe
wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforte’a,
b) podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych,
c) niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób
postępowania,
d) znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w
mediach,
e) podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
7. Teoria manewrowania:
a) zasady wykonywania
manewrów żeglarskich pod żaglami i na silniku,
b) umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu,
c) znajomość podstawowych zasad techniki żeglowania w trudnych warunkach
pogodowych.
Wiedza praktyczna:
1. Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego:
a) taklowanie jachtu,
klar jachtu,
b) obsługa żagli (w tym sposoby refowania)
c) obsługa osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie oraz związane z tym
zasady bezpieczeństwa,
d) zasady cumowania jachtu,
e) umiejętność wiosłowania,
f) obsługa silnika przyczepnego,
g) umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego
wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
h) przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym
refowanie żagli.
2. Prace bosmańskie:
a) umiejętność
wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
b) podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.
3. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5 m pod żaglami:
a) manewry podstawowe:
zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża,
alarm „człowiek za burtą”,
b) manewry dodatkowe: stawanie w dryf, dojście do boi, odejście od boi,
stawanie na kotwicy, zejście z kotwicy, refowanie.
4. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5 m na silniku:
a) manewry podstawowe:
odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
b) manewry dodatkowe: dojście do boi, odejście od boi, holowanie pojedynczego
jachtu.
5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.